گزارش جاوید رحمان در مورد تجاوز قبل از اعدام در زندانهای جمهوری اسلامی

گزارش جاوید رحمان در مورد تجاوز قبل از اعدام در زندانهای جمهوری اسلامی

برمش/ روز چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳، “جاوید رحمان”، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، در نشست جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، با ارائه گزارشی اعدام زندانیان سیاسی در دهه ۱۳۶۰ در ایران را مصداق «جنایت علیه بشریت» و «نسل‌کشی» خواند.

مهم‌ترین بخش گزارش رحمان دربارۀ «تجاوز» و «آزار جنسی» زنان زندانی در جمهوری اسلامی مبتنی بر «جنایت جنسیتی» بود. او مصداق ارتکاب جمهوری اسلامی به «جنایت علیه بشریت» را نه فقط شکنجه، اعدام، و آزار واذیت زندانیان سیاسی بلکه همچنین اعدام بسیاری از زنان در دهه شصت عنوان کرد؛ زنانی که پیش از اعدام به آنان تجاوز شده بود.

رحمان اشاره کرد که بنا بر آموزه‌های اسلامی زنان «باکره» نمی‌توانند اعدام شوند و بنابراین مأموران امنیتی جمهوری اسلامی مبتنی بر یک «ذهنیت مذهبی» ابتدا به زنان تجاوز و سپس آنها را اعدام می‌کردند. بنا به شهادت خانواده‌های اعدامیان که رحمان جاوید با آنها مصاحبه کرده است، بسیاری از مأموران امنیتی بعد از اعدام زندانیان سیاسی زن برای خانواده‌شان به خاطر جشن‌گرفتن ازدواج دخترشان گل و شیرینی می‌بردند. این موضوع‌ها «تابو»‌های اجتماعی بودند و هستند که خانواده‌ها «به‌سختی» می‌توانستند و می‌توانند درباره آن صحبت کنند.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

Bramsh-Balochistan woman’s voice

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا