نقش زنان بلوچ در مبارزه با کلیشه‌های مردسالاری و جنسی و جنسیتی

نقش زنان بلوچ در مبارزه با کلیشه‌های مردسالاری و جنسی و جنسیتی

برمش/ وینستون چرچیل می‌گوید:

“زنان یک جامعه را محدود کنید، آن‌ها را تو سری‌خور و حقیر کنید، تمسخرشان کنید، کاری کنید تا بزرگترین آرزویشان ازدواج و بزرگترین هنرشان آشپزی و خیاطی باشد، بلایی بر سر آن‌ها بیاورید تا از اجتماع بترسند. تخم تفکری در ذهن پدرانشان بکارید تا ایمان بیاورند دخترانشان را باید در قفس پرورش دهند. کتاب علم و قلم و چکش را از دخترانشان بگیرید و به جای آن ملاقه و سوزن و انجیل به دستانشان بدهید. با جوانانشان کاری کنید که از جنس مخالفشان دور باشند ولی تمام تفکرشان پیش آن‌ها باشد. هر کسی که برای آزادی زنان تلاش کرد را بنده شیطان و دشمن خدا بنامید. من تضمین می‌دهم چنین جامعه‌ای هزار سال هم بگذرد، پیشرفت نخواهد کرد!”

جامعه با تعریف نقش‌های کلیشه‌ای برای زنان بلوچ مانند سوزن‌دوزان هنرمند، مادران نمونه، زنان صبور و سایر کلیدواژه‌های اینچنینی سعی دارد زن بلوچ را به حاشیه براند.

از سویی دیگر جامعه با ترویج افکاری همچون زن ناموس مرد است و مردان بلوچ ناموس‌پرست هستند و‌ زن پاک، شکننده، نرم، ظریف و ضعیف است و نیاز به حمایت مردان دارد، چهارچوبی مسموم را برای مردان بلوچ ایجاد کرده که آنان خواسته یا ناخواسته تحت تأثیر این فضای مسموم قرار می‌گیرند و بر طبل مردسالاری می‌کوبند.

این سبک از اندیشه خواستگاهش حکومتی است که سعی دارد با عقب نگاه داشتن یک ملت بر آنان حکومت کند و مانع پیشرفت آنان شود.

جامعه‌ای که در تلاش است تا با استفاده از عناوینی مانند ناموس، ضعیفه و حتی واژگانی خوش‌رنگ و لعاب مانند لطیف، مانند گل، زنان را به انزوا بکشد و با محدود کردن آنان یک جامعه را محدود و واپس‌گرا کند.

زنان بلوچ اما پس از خیزش ماهو نشان دادند که چهارچوب رایج را شکسته و همچون پروانه از پیله‌ای که حکومت، جامعه و قوانین مردسالار به دورشان کشیده است در حال خروج‌اند.

زنان بلوچ با شجاعت در تلاش هستند تا در برابر تمام نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها بایستند و نقطه پایانی بر مردسالاری باشند.

این زنان به خوبی آگاه شده‌اند که تا زمانی که خودشان از حقوقشان آگاه نشوند و برای حقوقشان نجنگند، هیچ‌کس نمی‌تواند به آنان کمک کند.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

Bramsh-Balochistan woman’s voice

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا