زندگی در سایه سیاست‌های ناپایدار جمهوری اسلامی ایران پس از ۴۵ سال

زندگی در سایه سیاست‌های ناپایدار جمهوری اسلامی ایران پس از ۴۵ سال

برمش/ در سال ۱۳۵۷، روح‌الله خمینی با وعده‌هایی از جمله ساخت مسکن، مجانی کردن آب و برق و اتوبوس، در میان وضعیت خفقانی که در دوره حکومت پهلوی حاکم شده بود، امیدی در دل مردم ایران ایجاد کرد. اما واقعیت زندگی در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد.

در طول ۴۵ سال حکومت جمهوری اسلامی، ایرانیان با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. به عنوان نمونه، در زمینه مسکن، میزان سود تسهیلات وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن به بیش از ۲.۱ میلیارد تومان می‌رسد و هزاران مشکل و معضل دیگر که مجال بیانش در اینجا نیست.

تجربه مردم از دریافت وام با سودهای کلان در جمهوری اسلامی ایران، بازتابی از وعده‌های ناکام و سیاست‌های اقتصادی ناپایدار است. این مشکلات تنها به مسکن محدود نمی‌شود. اخیراً، در ۲۴ تیر ۱۴۰۳، ویدیویی منتشر شد که زن مسن بلوچی را نشان می‌دهد که فریاد می‌زند و از نیروهای نظامی تقاضا می‌کند خانه‌اش را تخریب نکنند. اما نیروهای نظامی بی‌توجه به حرف‌های او، آلونک دست‌سازش را به بهانه ساخت و ساز غیرمجاز در سیستان و بلوچستان تخریب می‌کنند.

فقر و کمبود امکانات و مسکن در این منطقه به حدی است که برخی از شهروندان مجبور به ساخت آلونک‌های خشت‌ساز شده‌اند. این در حالی است که در ایام انتخابات، تخریب خانه‌های شهروندان متوقف شده بود، اما حالا دوباره شدت گرفته است.

این موارد نشان می‌دهد که وعده‌های اولیه جمهوری اسلامی نه تنها عملی نشدند، بلکه وضعیت زندگی مردم نیز بهبود نیافته و همچنان مشکلات اساسی در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن ادامه دارد.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

Bramsh-Balochistan woman’s voice

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا