“یعقوب مهرنهاد” قلم بلوچستان که هیچگاه خاموش نخواهد شد

“یعقوب مهرنهاد” قلم بلوچستان که هیچگاه خاموش نخواهد شد

برمش/ امروز یکشنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۳، سالگرد اعدام “یعقوب مهرنهاد” فعال مدنی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس بلوچ است که به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه حقوق بشر و حقوق ملت‌ها، به ویژه حقوق مردم بلوچ، شناخته شده است. او بنیان‌گذار و دبیرکل «انجمن جوانان صدای عدالت» بود که یک سازمان غیردولتی متمرکز بر مسائل اجتماعی و فرهنگی بلوچستان بود.

مهرنهاد در فعالیت‌های خود به نقدهای جدی و صریح از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت و تلاش کرد تا صدای مردم بلوچ را به گوش جهانیان برساند. این فعالیت‌ها باعث شد که او بارها تحت فشار و تهدید قرار گیرد. نهایتاً، یعقوب مهرنهاد در سال ۱۳۸۶ توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر و به اتهاماتی از قبیل «وبلاگ نویسی و همکاری با گروه‌های معاند» محاکمه شد.

محاکمه مهرنهاد به شدت مورد انتقاد سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر قرار گرفت که معتقد بودند وی به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و بیان آزادانه نظراتش، دستگیر و محکوم شده است. با وجود درخواست‌های متعدد برای تجدید نظر در حکم و توقف اجرای آن، یعقوب مهرنهاد در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ اعدام شد.

یاد و خاطره یعقوب مهرنهاد به عنوان یک مدافع حقوق بشر و فردی که جان خود را در راه مبارزه برای عدالت و آزادی فدا کرد، همچنان در اذهان مردم و مدافعان حقوق بشر باقی مانده است. سالگرد اعدام او، نمادی از مقاومت و پایداری در برابر سرکوب و ظلم است و همواره یادآور اهمیت حفاظت از حقوق بشر و آزادی بیان خواهد بود.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

Bramsh-Balochistan woman’s voice

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا