لیست وزاری پیشنهادی پزشکیان تنها با حضور یک زن/ خبری از بلوچ، کورد، عرب و ترکمن نیست

لیست وزاری پیشنهادی پزشکیان تنها با حضور یک زن/ خبری از بلوچ، کورد، عرب و ترکمن نیست

برمش/ امروز یکشنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳، “مسعود پزشکیان” در نامه‌ای اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی را برای اخذ رای اعتماد نمایندگان به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

در این لیست تنها نام “فرزانه صادق مالواجرد” جهت تصدی وزارت راه و شهرسازی به عنوان تنها خانم در لیست وزرا قرار داده شده است.

گرچه عدم حضور وزیری از ملت بلوچ به سادگی قابل پیش بینی بود، اما حضور تنها یک زن در لیست وزرای پیشنهادی نشان از شکاف عظیم نابرابری جنسی و جنسیتی در رژیم جمهوری اسلامی ایران دارد.

گرچه پزشکیان در شعارهای انتخاباتی همواره از زنان و آزادی های آنان یاد کرده بود، اما انتخاب تنها یک زن در لیست وی، نشان دهنده واقعیت حاکم بر فضای مردسالار جامعه ایران است که کوشیده با یک زن خود را از اتهام زن ستیزی مبرا دارد.

رژیمی که در آن اقلیت های جنسی و جنسیتی هیچ جایگاهی ندارند و حقوق آنها به رسمیت شناخته نمی شود، در برابر زنان نیز وضعیت بهتری ندارد و در حالی که نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل می دهند، نام یک زن در میان ۱۹ کاندید، این حقیقت تلخ را عریان می سازد که زنان شهروندان درجه دو در ایران هستند.

لازم به ذکر است که تعیین دو شرط «متاهل بودن» و «چادری بودن» جهت انتخاب “زهرا بهروزآذر” به عنوان معاون امور زنان در دولت پزشکیان از نکات دیگری است که واکنش های فراوانی را در فضای مجازی به همراه داشته است.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

Bramsh-Balochistan woman’s voice

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا