تبعیض و بی‌عدالتی در مرز ریمدان: نادیده‌گرفتن حقوق مردم بلوچ

تبعیض و بی‌عدالتی در مرز ریمدان: نادیده‌گرفتن حقوق مردم بلوچ

برمش/ مرز ریمدان، واقع در شهرستان دشتیاری، نماد دیگری از بی‌عدالتی و بی‌توجهی به مردم بلوچ است. در حالی که این مرز به عنوان یکی از گذرگاه‌های مهم برای عبور مسافران و زائران عمل می‌کند، شرایطی که برای مسافران بلوچ فراهم شده، به‌وضوح نشان‌دهنده تبعیض سیستماتیک علیه این مردم است.

در خرداد ماه، زمانی که دمای هوا در این منطقه به بالای پنجاه درجه سانتی‌گراد می‌رسد، مسافران بلوچ که اغلب همراه با بیماران، زنان و کودکان هستند، با مشکلات شدید و طاقت‌فرسایی مواجه می‌شوند. مسئولان هیچ‌گونه امکانات اولیه‌ای را برای این مسافران فراهم نکرده‌اند. حتی یک سایبان برای در امان ماندن از گرمای سوزان وجود ندارد و از خدمات ابتدایی مانند آبرسانی، امکانات بهداشتی، و حتی نظم در بررسی روادید، هیچ خبری نیست.

این در حالی است که اکنون با ورود زائران پاکستانی در اواسط مرداد ماه به این منطقه، تغییرات واضحی در سطح امکانات و خدمات ارائه شده مشاهده می‌شود. امکاناتی که به‌راحتی می‌توانست برای تسهیل شرایط زندگی و سفر مردم بلوچ فراهم شود، به سرعت برای این زائران آماده و مهیا می‌شود. این تضاد آشکار بین نحوه برخورد با مسافران بلوچ و زائران پاکستانی، نمونه‌ای بارز از بی‌عدالتی و تبعیضی است که مردم بومی این منطقه با آن مواجه هستند.

وقتی بلوچ‌ها به عنوان مسافر از این مرز عبور می‌کردند، نه تنها با شرایط غیرانسانی روبرو بودند، بلکه حتی ابتدایی‌ترین نیازهایشان نیز نادیده گرفته می‌شد. اما اکنون که زائران پاکستانی وارد این مرز شده‌اند، به‌طور ناگهانی و معجزه‌آسا، امکاناتی که پیشتر از آن‌ها خبری نبود، فراهم شده است. این تفاوت فاحش در برخورد و تخصیص منابع، به‌وضوح نشان می‌دهد که اراده‌ای برای بهبود وضعیت مردم بلوچ وجود ندارد و این مردم همچنان قربانی تبعیض و نابرابری هستند. این وضعیت، نه تنها غیرقابل‌قبول است، بلکه با ارزش‌های انسانی و حقوق بشری نیز در تضاد کامل قرار دارد.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

Bramsh-Balochistan woman’s voice

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا