شناسایی بیش از ۱۴۸ هزار کودک بازمانده از تحصیل در بلوچستان

شناسایی بیش از ۱۴۸ هزار کودک بازمانده از تحصیل در بلوچستان

برمش/ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری بلوچستان اعلام کرد، ۱۴۸ هزار و ۸۶۷ کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در این استان شناسایی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، ضمن اعلام شناسایی ۱۴۸ هزار ۸۶۷ کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در این استان گفت: “نرخ بازماندگی و ترک تحصیل در دانش‌‌آموزان مقطع ابتدایی۴۲ هزار و ۸۴۵ نفر، ترک تحصیل در مقطع متوسطه اول ۳۷ هزار و ۹۵۸ نفر و در مقطع متوسطه دوم ۶۸ هزار و ۶۴ نفر است. بنابراین ۱۴۸ هزار و ۸۶۷ کودک و نوجوان ۷ تا ۱۸ساله، به دلایل گوناگون از آموزش همگانی بازمانده‌اند و از سوی دیگر، ۲۴ درصد کودکان پانزده ساله تا هفده ساله از مدارس ترک تحصیل کرده‌‌اند. از این تعداد ۸۱ هزار و ۳۲۵ دختر و ۶۷ هزار و ۴۴۴ نفر هم دانش‌آموزان پسر هستند.”

لازم به ذکر است عدم تحصیل و آموزش به زبان مادری، نداشتن شناسنامه، ضرورت اشتغال به فعالیت اقتصادی نوجوانان به ویژه در شهرهای نوار مرزی به واسطه فقر تحمیلی از سوی رژیم های مرکزگرای پهلوی و جمهوری اسلامی ایران، کمبود مدارس یا کادر آموزشی در سطح استان، آمایش نامناسب مدارس به ویژه در مراکز جمعیتی روستایی، برخی از فرهنگ‌‌های سنتی مرتبط با دانش‌‌آموزان دختر مقاطع متوسطه اول و دوم، معضلات معیشتی خانوارها، کودک همسری و ضعف در برخی شیوه‌‌های فرزندپروری و معضلات مرتبط با هویت یا منع خدمات، برخی از مهمترین چالش‌‌های مرتبط با ترک تحصیل دانش‌آموزان این استان محسوب می‌‌شود.

بدون شک این پدیده در بلندمدت علاوه بر بروز آسیب‌‌های اجتماعی نهادینه شده، می‌‌تواند بسیاری از چالش‌‌های اجتماعی و موانع توسعه پایدار و درونزا را رقم بزند.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

Bramsh-Balochistan woman’s voice

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا