کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: افزایش سرکوب زنان در آستانه سالگرد ژینا-مهسا امینی توسط رژیم ایران

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: افزایش سرکوب زنان در آستانه سالگرد ژینا-مهسا امینی توسط رژیم ایران

برمش/ روز جمعه ۲۳ شهریور ماه ۱۴۰۳، دو روز مانده به دومین سالگرد ژینا-مهسا امینی در بیانیه‌ای درباره تشدید سرکوب زنان و دختران ایرانی هشدار داد.
در این بیانیه آمده است که در دو سال گذشته، اگرچه اعتراضات گسترده فروکش کرده اما مقاومت بی‌وقفه زنان و دختران همچنان یادآور این است که این مردم در سیستمی زندگی می‌کنند که آن‌ها را به “شهروندان درجه دوم” تنزل می‌دهد.

به گفته کمیته حقیقت‌یاب نیروهای امنیتی الگوهای موجود خشونت فیزیکی را تشدید کرده‌اند، از جمله ضرب و شتم زنان و دخترانی که به عدم رعایت قوانین حجاب اجباری متهم می‌شوند در بسیاری از ویدیوهای بررسی‌شده توسط هیئت حقیقت‌یاب مشاهده شده است.

در بیانیه تاکید شده است که در بحبوحه تشدید خشونت‌ها علیه زنان لایحه‌ای به نام “حجاب و عفاف” در مراحل نهایی تصویب قرار دارد و احتمالا  به زودی توسط شورای نگهبان تایید خواهد شد.
این لایحه مجازات‌های شدیدتری برای زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، از جمله جریمه‌های مالی سنگین، حبس طولانی‌تر، محدودیت در فرصت‌های شغلی و تحصیلی، و ممنوعیت سفر در نظر گرفته است.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل نگرانی عمیق خود را در مورد الگوی جدیدی از صدور حکم اعدام برای فعالان زن، از جمله برخی از اقلیت‌های اتنیکی و مذهبی ایران، پس از محکومیت‌های آن‌ها به “جرائم علیه امنیت ملی” ابراز کرده است.

کمیته حقیقت‌یاب در ادامه بیانیه خود به موضوع اعدام هم اشاره کرده و خاطرنشان کرده است که در دو سال گذشته، مجازات اعدام و سایر احکام کیفری، به ویژه آن‌هایی که مرتبط با “امنیت ملی” هستند، به ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت و جلوگیری از اعتراض و آزادی بیان در ایران تبدیل شده است. به گفته کمیته حقیقت‌یاب این وضعیت بر خانواده‌های قربانیان، خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و سایر منتقدان دولت تاثیر می‌گذارد.

هیئت کمیته حقیقت‌یاب از دولت ایران خواسته است که بلافاصله اعدام‌ معترضان را متوقف کند، به استفاده از مجازات اعدام پایان دهد و تمامی افراد به ویژه زنان را که در جریان اعتراضات خودسرانه بازداشت شدند فورا و  بدون قید و شرط آزاد کند.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

Bramsh-Balochistan woman’s voice

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا