
تبادل دوباره آتش میان ایران و اسرائیل؛ آتشبس شکننده بار دیگر در معرض فروپاشی
برمش/ پس از هفتهها تنش کنترلشده و تلاشهای دیپلماتیک برای حفظ آتشبس، ایران و اسرائیل بار دیگر وارد مرحلهای از درگیری مستقیم شدند؛ رخدادی که نگرانیها درباره گسترش جنگ در خاورمیانه را افزایش داده است.
بر اساس گزارشهای منتشرشده، شامگاه یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۵، ایران در واکنش به حملات منتسب به اسرائیل در لبنان، چندین موشک به سوی اهدافی در اسرائیل شلیک کرد. مقامهای ایرانی این اقدام را پاسخی به آنچه «تجاوزات مکرر اسرائیل» خواندهاند، توصیف کردند.
کمتر از چند ساعت بعد، بامداد دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۵، جنگندههای اسرائیلی حملاتی را علیه مواضع نظامی در مناطق مختلف ایران انجام دادند. ارتش اسرائیل اعلام کرد این عملیات در پاسخ مستقیم به حملات موشکی ایران صورت گرفته و زیرساختهای مرتبط با توان موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.
این تبادل حملات نخستین رویارویی مستقیم دو طرف از زمان برقراری آتشبس فروردینماه ۱۴۰۵ محسوب میشود و نشان میدهد که توافقهای موجود هنوز از ثبات کافی برخوردار نیستند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند چرخه «حمله و پاسخ» میان تهران و تلآویو میتواند هر لحظه به درگیری گستردهتر منطقهای تبدیل شود؛ بهویژه در شرایطی که بازیگران مختلف منطقهای نیز در این بحران نقشآفرینی میکنند.
در حالی که برخی کشورها خواستار خویشتنداری طرفین شدهاند، ادامه این روند میتواند چشمانداز مذاکرات سیاسی و تلاشهای دیپلماتیک برای کاهش تنش را با چالشهای جدی مواجه کند. اکنون پرسش اصلی این است که آیا دو طرف به همین سطح از درگیری بسنده خواهند کرد یا منطقه وارد مرحلهای تازه از رویارویی نظامی خواهد شد.
#برمش_صدای_زنان_بلوچستان
Bramsh-Balochistan woman’s voice
تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:
وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan