روز جهانی زن

امروز 8 مارس، روز جهانی زن با هدف جلب توجه به نابرابری و مشکلات زنان در سراسر جهان نامیده شده است.
روز زن صد سال است که وجود دارد و زندگی هنوز برای بسیاری از زنان در سراسر جهان ناعادلانه است. در سراسر جهان، زنان در مبارزه برای حقوق اولیه، برای زندگی آزاد و زندگی بدون تهدید، سوء استفاده، خشونت و ستم، همه چیز را به خطر می اندازند.
در برخی کشورها مانند ایران قوانین مکتوب شده و نانوشته ای وجود دارد که از تبعیض و نابرابری بین زن و مرد حمایت می کند. در این قوانین آمده است که ارزش زنان در جامعه نصف ارزش مردان است. زنان در حق طلاق، حق حضانت فرزندان، حق خروج از کشور، حق انتخاب شریک زندگی، حق پوشش مورد تبعیض قرار می گیرند.
زنان حق سقط جنین ندارند حتی اگر کودک در رحم بیمار باشد و در خطر مرگ باشد.
حق استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری به نفع قانون جوانسازی جمعیت حذف شده است، به این معنی که زنان نمی توانند در مورد بدن خود تصمیم بگیرند.
در جامعه ایران خشونت مردان علیه زنان و در بسیاری موارد آزار جنسی و تجاوز و قتل زنان بدون پیامدهای قانونی و مجازاتی انجام می گیرد و این چرخه خشونت ها علیه زنان را تشدید می کند.
این قوانین تبعیض آمیز علیه زنان با نزدیک شدن به بلوچستان، که در جنوب شرقی ایران قرار دارد، تقویت می شود.
مردم بلوچستان از بسیاری از حقوق اولیه خود در ایران محروم شده اند. فقدان امکانات اولیه مانند دسترسی به آب آشامیدنی، آموزش و مراقبت های بهداشتی، کار و شناسنامه، جاده های استاندارد، برق و مسکن و آموزش زبان مادری باعث شده است که زنان در بلوچستان بسیار آسیب پذیر کرده و حضور زنان را در چرخه اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دشوارتر کرده است.
اولین قدم در توسعه و استقرار عدالت اجتماعی، حفظ زیرساخت های مناسب برای زندگی مدرن ساکنان هر کشور و هر منطقه ای است. فقدان اینها باعث ایجاد فقر فرهنگی و هنجارها و ارزش‌هایی می‌شود که در آن زنان بزرگ‌ترین بازنده هستند.
برخی از مشکلات ناشی از فقر فرهنگی و شکست رژیم جمهوری اسلامی در بلوچستان، ازدواج زودهنگام دختران، ترک تحصیل در سنین پایین به دلیل فقر و کمبود امکانات آموزشی، فرزندآوری در سنین پایین، ازدواج اجباری, افزایش بیماری های عفونی در سنین پایین، افزایش بیماری های روانی در بین زنان به دلیل نارضایتی از ازدواج و کمبود فرصت های کاری است. اینها چرخه فقر را ایجاد می کنند که اگر کاری برای آن انجام نشود این چرخه فقر در نسل های بعدی ادامه می یابد.
امسال روز زن نه تنها در ایران بلکه در جهان با نام ژینا (مهسا) امینی، دختر 22 ساله ای گره خورده است که توسط گشت ارشاد به طرز وحشتناکی به قتل رسید.
تظاهرات در سراسر ایران ادامه یافت و حمایت ایرانیان خارج از کشور در سراسر جهان منجر به این شد که این تظاهرات به رهبری زنان ,انقلاب فمینیستی ایران نامیده شود.
در تظاهرات، دختران و جوانان به طور مستقیم مورد هدف رژیم قرار گرفته اند و بسیاری از دختران بر اثر گلوله های جنگی رژیم بینایی خود را از دست داده اند. بسیاری از دختران و زنان جوانی که توسط مردان رژیم دستگیر می‌شوند، در زندان مورد تجاوز جنسی، شکنجه‌های جسمی و روحی قرار می‌گیرند. فعالان حقوق بشر و محیط زیست زندانی و شکنجه می شوند. در هفته‌های اخیر، حدود هزار دختر در مدرسه مسموم شده‌اند و بسیاری از آنها به شدت مجروح شده‌اند و حداقل یک دختر بر اثر مسمومیت جان خود را از دست داده است.
با جنبش زن زندگی آزادی، زنان بلوچ مانند سایر زنان در نقاط مختلف ایران با تبعیض و ستم جنسیتی مبارزه کرده و تا به حال به اعتراضات مدنی خود ادامه داده اند.
جنبش زن زندگی آزادی گواه این است که زنان را نمی توان به سکوت تهدید کرد و حمایت سیاستمداران و احزاب و سازمان های زنان خارج از ایران مهم است، زیرا زنان در صف مقدم مبارزه با ظلم و بی عدالتی ها هستند.
حمیده شستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا