۸ مارس روز جهانی زنان مبارک

#ارسالی

۸ مارس روز جهانی زنان مبارک

۸ مارچ، به عنوان روز جهانی زنان، فرصتی است تا به مبارزات زنان در سراسر جهان احترام گذاشته شود. این روز، نه تنها به یادآوری تلاش‌های زنان برای حقوق برابر و عدالت جنسیتی می‌پردازد، بلکه نمادی از همبستگی و اتحاد زنان در مقابل تبعیض‌ها و نابرابری‌هاست.

زنان بلوچ نیز در این مسیر مبارزه قرار دارند. آنها با محدودیت‌ها و تبعیض‌هایی مواجه هستند که نیازمند توجه جامعه‌شناسان و فعالان حقوق زنان است.

دیدگاه اگزیستانسیالیستی من به عنوان یک زن بلوچ که عمق شکاف های طبقاتی را چه در جامعه بلوچستان و چه حتی در چپ رادیکال مرکز نشین دیده ام،من را همیشه وادار کرده که به مفهومی همچون «وجود» چنگ بزنم تا بتوانم در تعریف هویت چهل تیکه ای که از هر طرف مخابره می شود، آنچه موجودیت من را برای خودم بر پایه آزادی های فردی تعریف می کند را شکل دهم.

با تأکید بر آزادی‌های فردی و تحقق حقوق انسانی، می‌تواند به تحلیل و تبیین مسائل زنان بلوچ پرداخته و راه‌حل‌هایی برای بهبود وضعیت آنها ارائه کرد.که این راهی جز شناخت ساحت زندگی شان ممکن نیست .

نظریات فمینیستی به ویژه نظریه اگزیستانسیالیستی سیمون دوبووار، نه تنها در جوامع غربی، بلکه چیزی است که امروزه در جامعه زنان بلوچ به شکل واضح خود را نمایان می کند.

تعریف دوبووار از زن که «زن زاده نمی شود؛ زن می شود»، در حکم بیانیه ای است که موضع کلی هستی شناختی فمینیست ها را پیرامون زنان بیان می کند. در این تعریف، وی ماهیت و چیستی زن را ساختگی و محصول جامعه می داند و زنانگی را امری تاریخی و فرهنگی تلقی می کند، نه برآمده از سرشتی الهی. این تعریف از زن با مبانی و آموزه های دینی و فرهنگی ما تضادهای فراوانی دارد که مورد غفلت واقع شده است.

و در مواردی حتی مورد نکوهش قرار گرفته است. دوبووار با انکار وجود طبیعت و سرشتی ثابت برای زنان، نقش های مربوط به طبیعت و بیولوژی زن همچون مادری و همسری را ساختگی، فرهنگی و تاریخی می داند.

این همان تصویری است که مرکز برای زن بلوچ ساخته و مذهب در جامعه بلوچستان آن را بولد کرده و دائما بر آن تاکید دارد.اما این در حالی است که تاریخ ، مبارزه زنان بلوچ من جمله مهرنگ بلوچ را بسیار متفاوت با این تصویر بیولوژیک نشان می دهد.

ما موارد زیادی داریم که می‌توان راجع به آن صحبت کنیم اما به صورت خلاصه به بعضی از آن ها اشاره می کنم .تا فعالین و تمام کسانی که در مسیر آزادی مبارزه می کنند متوجه ساحت حضور زنان بلوچ در بطن این مبارزه باشند و سعی کنند برای یک بار هم که شده از حاشیه به مرکز حرکت کنند .

۱. حقوق کاری زنان بلوچ: بررسی شرایط کاری زنان بلوچ، از جمله حقوق کاری، شغل‌ها، حمایت اجتماعی و مشکلات موجود.
مفهوم کار زن بلوچ متفاوت است ، ما زنان سوختبر و کارگران نخلستان هایی داریم که روزانه برای زیست خود تلاش می کنند .

۲. تحصیل و آموزش زنان بلوچ: بررسی دسترسی زنان بلوچ به تحصیل و آموزش، موانع و راه‌های ارتقاء آموزش آنها.
یکی از این موارد نبودن امکانات آموزش به زبان مادری است.ان چیزی که یکی از دلایل افت تحصیل و ترک تحصیل دختران است.
به طور میانگین هر زن و مرد در بلوچستان می‌تواند به دو الی سه زبان مسلط باشد .

۳. تبعیض‌های جنسیتی و فرهنگی: تحلیل تبعیض‌هایی که زنان بلوچ در جامعه مواجه می‌شوند، زنان بلوچ در لایه های دیگری از تبعیض مبارزه می کنند و این موجب به پیشگامی و درک همه جانیه ابعاد زنانه مبارزه در آن ها می شود.

۴. مبارزه‌های زنان بلوچ: بررسی تاریخچه مبارزات زنان بلوچ در جهت حقوق و تساوی جنسیتی.
مسیری که از دیر باز ادامه داشته و هم اکنون ادامه دارد، همچین رسانه های بیشتری باید در اختیار زنان بلوچ قرار بگیرد تا بتوانند از دست آورد ها و شکست هایشان برای سایر زنان جهان بگویند.

با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که زنان بلوچ با آنها روبرو هستند، اگزیستانسیالیسم می‌تواند به عنوان یک رویکرد نظری، به تحلیل این مسائل کمک کند و راه‌هایی برای تحقق حقوق زنان بلوچ ارائه دهد.

به قلم بانک الهه اجباری

بِرَمْش – صدای زنان بلوچستان

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا