دوم آپریل روز جهانی آگاهی از اوتیسم

دوم آپریل روز جهانی آگاهی از اوتیسم

برمش/ ۲ آپریل روز جهانی اوتیسم است؛ این روز جهانی با در نظر گرفتن چهار موضوع اصلی در ۱۸ دسامبر سال ۲۰۰۷ توسط سازمان ملل نام گذاری شد تا آگاهی عمومی از بیماری اوتیسم افزایش پیدا کند. اوتیسم تقریبا از هر ۱۵۰ کودک یک نفر را درگیر می کند. این اختلال بر روی توانایی برقراری روابط اجتماعی اثر گذار است و کلیه ارتباطات را در کودکان تحت تاثیر قرار می دهد.

اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود و می‌تواند چالش‌های زیادی را در زندگی اجتماعی افراد مبتلا به آن ایجاد کند. نحوه برقراری ارتباط، رفتار و یادگیری افراد اوتیستیک با دیگران متفاوت است. یادگیری، تفکر و توانایی حل مسئله در این افراد می‌تواند متفاوت باشد.

درحالی که برخی از افراد مبتلا به اوتیسم می توانند به طور مستقل زندگی کنند، برخی دیگر دارای ناتوانی شدید هستند و نیاز به مراقبت و حمایت مادام العمر دارند.

معمولا علائم این اختلال در سال‌های ابتدایی خصوصا ۳ سال اول زندگی بروز می‌کنند. در زیر به برخی از علائم شایع اوتیسم اشاره شده است:

۱- عدم توانایی در برقراری ارتباط چشمی

۲- حساسیت بالا به صداها، لمس‌ها، بوها یا مناظری که برای افراد دیگر عادی به نظر می‌رسد

۳- طیف محدودی از علایق یا علاقه شدید به موضوعات خاص

۴- انجام چندباره کارها، مانند تکرار کلمات یا عبارات، تکان دادن خود به جلو و عقب، یا چرخاندن اهرم، …

۵- نگاه نکردن یا گوش ندادن به دیگران

۶- وقتی شخص دیگری به چیزها اشاره می‌کند به آنها نگاه نمی‌کند

۷-مشکلات در درک یا استفاده از گفتار، حرکات، حالات چهره یا لحن صدا

۸- عدم تمایل به در آغوش گرفتن یا در آغوش گرفته شدن

۹- مشکل در سازگاری با تغییرات روال

۱۰- صحبت کردن با صدای آواز، صاف یا روباتیک

البته تشنج هم می‌تواند جزئی از علائم این اختلال باشد که عمدتا از دوران نوجوانی آغاز می‌شود.

یکی از اهداف اصلی روز جهانی آگاهی از اوتیسم، ترویج «پذیرش» است. بسیار مهم است که بدانیم افراد مبتلا به اوتیسم دارای نقاط قوت و توانایی های متنوعی هستند و آنها نیز سزاوار فرصت های مشابهی هستند. با تقویت جامعه ای فراگیرتر، می توانیم محیط هایی ایجاد کنیم که افراد مبتلا به اوتیسم در آن احساس ارزشمندی و حمایت کنند.

یکی دیگر از جنبه های ضروری روز جهانی آگاهی از اوتیسم، «حمایت» است. حمایت از سیاست‌ها و ابتکاراتی که از افراد مبتلا به اوتیسم و خانواده‌هایشان حمایت می‌کند، ضروری است. این شامل دسترسی به مراقبت های بهداشتی با کیفیت، منابع آموزشی، فرصت های شغلی و خدمات حمایتی جامعه است.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا