آغاز دور تازه سخت‌گیری علیه زنان و حجاب اختیاری با فرمان خامنه‌ای

آغاز دور تازه سخت‌گیری علیه زنان و حجاب اختیاری با فرمان خامنه‌ای

برمش/ روز شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳، پلیس ایران از اجرای طرح موسوم به «نور» برای برخورد با زنان با پوشش اختیاری خبر داده است.

پلیس در اطلاعیه‌ای تهدید کرده است که «ناگزیر، براساس وظایف خویش، با ناقضان قانون حجاب و عفاف برخورد قانونی کند».

از زمان کشته شدن “ژینا امینی” در بازداشت گشت ارشاد و شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی»، این دومین بار است که مقامات انتظامی می‌گویند که «از شنبه» فشارها را برای زنانی که علیه حجاب اجباری نافرمانی مدنی می‌کنند، بیشتر خواهند کرد.

در یک سال گذشته اما، گزارش‌های بسیاری از توقیف خودروها، پیامک حجاب، احضار زنانی که حجاب اجباری بر سر نمی‌کنند، آزار و اذیت زنان در اماکن عمومی توسط «حجاب‌بان‌ها» و افرادی که حکومت آن‌ها را «آمر به معروف» می‌خواند، منتشر شده است، با این‌حال، زنان بسیاری هنوز به سر نکردن حجاب اجباری ادامه می‌دهند.

تحلیل مسوولان جمهوری اسلامی ایران این است که کسانی که دست به نافرمانی مدنی می‌زنند و از قانون حجاب اجباری و سایر قوانین دینی سرپیچی می‌کنند، با خارج از کشور ارتباط دارند و به همین دلیل است که سرکوب و محدود کردن چنین رفتارهایی (نافرمانی علیه حجاب اجباری) را با مسایل خارج از کشور مرتبط می‌کنند و بر مبنای همین تحلیل نادرست، وقتی رژیم جمهوری اسلامی ایران با شرایط دشواری از نظر امنیتی روبرو می شود یا یک تنش یا بحران منطقه‌ای وجود دارد، رژیم برای فشار آوردن به «دشمن»، کسانی را که از نظرش عوامل خارجی (معترضان به حجاب اجباری) هستند را سرکوب می کند.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا