شیوع بیماری‌های عفونی در میان زنان و کودکان در بلوچستان پس از وقوع سیل گسترده

شیوع بیماری‌های عفونی در میان زنان و کودکان در بلوچستان پس از وقوع سیل گسترده

برمش/ افزایش میزان آلودگی آب آشامیدنی در نتیجه سیل و فقدان لوازم و خدمات بهداشتی مناسب مختص به زنان، موجب شده است که شماری از زنان، دختران و کودکان مناطق سیل‌زده به بیماری‌های عفونی زنانه و همچنین بیماری‌های پوستی مبتلا شوند.

بر اساس همین گزاش و به نقل از یکی از زنان ساکن در منطقه:

“آب اینجا همیشه کثیف بوده و حالا کثیف‌تر هم شده است. بیشتر خانم‌ها به‌ خاطر استفاده از این آب دچار سوزش ادرار شدند. خود ما هم دچار عفونت و سوزش شدهیم. البته این مشکلات را قبلا هم داشتیم، اما الان به دلیل افزایش آلودگی آب بیشتر هم شده. ما خانم‌ها این چند روز اغلب دچار دل‌درد و دل‌پیچه شدیم. از اطرافیان من کسانی هستند که با این آب بچه‌های خود را شسته و همین باعث بیماری پوستی آنها شده.

مثلا روی بدنشان زخم‌هایی ایجاد شده که سوزش و خارش دارد. حتی کودکان زیادی اطرافمان دچار اسهال و استفراغ شدند. چون واقعا این آب بو هم می‌دهد. باور کنید این آب قابل خوردن نیست و همه باید از بیرون آب تهیه کنند ولی می‌دانیم که همه توان مالی این را ندارند و کمک‌ زیادی هم نشده تا به مردم آب‌رسانی شود. همین آب باعث هزار بیماری مختلف می‌شود. من در این چند روز سوزش ادرار گرفتم و بدنم عفونت کرده. پزشک به ما گفت از این آب استفاده نکنید اما واقعا چاره‌ای نداریم!”

در سایه بی کفایتی مسئولین رژیم جمهوری اسلامی ایران، شهروندان بلوچ برای تهیه بسیاری از اقلام ضروری و بهداشتی دچار مشکل شده اند و همین امر باعث بروز بیماری های گوناگونی به خصوص در میان زنان و کودکان شده است در حالی که بنا بر بند (ر) ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۹۸ وزارت بهداشت و درمان موظف است با همکاری جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی و ستاد کل نیروهای مسلح، ‌ شرایط لازم برای تامین دسترسی شهروندان آسیب‌دیده از بلایای طبیعی به لوازم و خدمات بهداشتی و درمانی مناسب را فراهم آورده و به ویژه نسبت به اعمال این ماده برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا