ادامه اجحاف بر زنان در فوتبال ایران

ادامه اجحاف بر زنان در فوتبال ایران

برمش/ روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، داربی ۱۰۳ در دیداری کسل کننده و سرد به پایان رسید. اما بازنده اصلی این بازی فوتبال، داوران زنی بودند که به دلایلی واهی و نامعلوم پیش از مسابقه حذف شدند.

انتخاب “مهناز ذکایی” و “مهسا قربانی”، به عنوان کمک‌ داوران مستقر در اتاق فرمان داور ویدئویی، تیم داوری داربی ۱۰۳ تهران را متفاوت از همه مسابقات تاریخ فوتبال کرده بود؛ تا اینکه انتشار تصویری از مهناز ذکایی در میان تماشاگران پرسپولیس در بازی پرسپولیس-کاشیما (فینال لیگ قهرمانان آسیا) و طرح شائبه هواداری او از پرسپولیس، زمینه‌ساز حذف این داور از تیم داوری داربی شد.

حملات تندروهای نزدیک به حکومت در خصوص حضور زنان در تیم داوری داربی منجر به حذف مهسا قربانی از داربی گردید و مانع گردید تا برای نخستین بار، یک داور زن در تیم داوری مسابقه فوتبال مردان حضور داشته باشد.

گفتنی است «فارس»، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری دیگر از تندروهای حکومتی در اقدامی زن ستیزانه از چند روز قبل از حذف ذکایی، اقدام به ثبت پویشی با عنوان «مخالف حضور داوران زن در داربی هستیم» کرد که در نهایت منجر به حذف داوران زن داربی گردید.

حضور زنان در استادیوم های فوتبال همواره مقوله ای سیاسی و مذهبی بوده که با خودسوزی دختر آبی در بُعد جهانی طنین انداز شد.

“سحر خدایاری” متولد ۱۳ دی ماه ۱۳۶۸، که در شبکه‌های اجتماعی با لقب «دختر آبی» شناخته می‌شود، از هواداران باشگاه فوتبال استقلال بود که در اعتراض به دستگیری و محکومیت خود به زندان، بابت تلاش برای ورود به ورزشگاه و تماشای مسابقات، اقدام به خودسوزی کرد و در ۱۸ شهریور ماه ۱۳۹۸ درگذشت.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا