کودکان بلوچ، محروم از کودکی محروم از هویت

کودکان بلوچ، محروم از کودکی محروم از هویت

برمش/ زمانی که صحبت از جفا، تبعیض، کمبود امکانات، محرومیت و نابرابری در جغرافیای سیاسی ایران می شود، از هر گوشه ناله و فغانی جهت گلایه بلند می شود.

اما با بروز حوادثی همچون سیل اخیر و حضور مردم در بلوچستان، با واقعیتی عریان، تلخ و گزنده رو به رو می شوند که قلم از توصیف آن عاجز است.

سایر «گله مندان جغرافیای سیاسی ایران»، در بلوچستان با مردمی رو به رو می شوند که مرزهای نداری، محرومیت و نبود امکانات را جابجا کرده اند.

در این استان مردمی زندگی می کنند که تعریفی از لوله کشی آب و گاز ندارند و آب را از هوٹگ تهیه می کنند و غذا را بر روی ذغال می پزند.

کودکان بلوچ انتخابی جهت مؤسسه و کلاس های کمک آموزشی ندارند بلکه سقف آرزوی آنان وجود مدرسه ای هر چند کپری جهت ادامه تحصیل است.

در حالی که در جغرافیای ایران مبارزه برای پوشش اختیاری ادامه دارد، بسیاری از کودکان بلوچ کفشی برای پوشیدن ندارند.

در برخی از شهرها و روستاهای بلوچستان، برق، جاده، اینترنت، تلفن، درمانگاه، کتابخانه ، پارک، شهربازی، حمل و نقل عمومی و زایشگاه تنها واژگانی هستند که شاید به گوش مردم ساکن در آن مناطق رسیده باشد.

بلوچ در مبارزه ای برای بقاء در جغرافیای سیاسی ایران برای هویتش، فرهنگش، زبانش، لباسش و اکنون برای خاکش باید بجنگد، چرا که از ساده ترین حق شهروندی، که داشتن شناسنامه است، محروم است.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا