درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد/ مادران در جستجوی حقوق خویش

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد/ مادران در جستجوی حقوق خویش

برمش/ چندی پیش کارزاری تحت عنوان «کارزار درخواست درج نام مادر در کنار نام پدر در اوراق هویتی و همه فرم‌های اداری و غیر‌اداری» در ایران شکل گرفت که پس از گذشت یکسال، طبق گفته مسئولین ثبت احوال، اطلاعات شخصی فرد از جمله اسم پدر و مادر در ظاهر کارت‌های جدید حذف می‌شود اما توسط بارکدی که روی کارت قرار داده شده مشخصات شناسنامه‌ای، از جمله اسم پدر و مادر قابل رویت است.

گفتنی است نام مادر همواره در شناسنامه درج می‌شده؛ اما تاکنون این موضوع باعث نشده که تغییری در قوانین نسبت به جایگاه و حقوق زن و جایگاه مادری‌اش ایجاد شود.

بخش بزرگی از محدودیت‌هایی که در حوزه زنان و به‌ویژه جایگاه مادرانه آنان وجود دارد، مربوط به قانون مدنی است که عمر آن حدود صد سال است.

از این نگاه که پدر و مادر در خانواده، نزد فرزندان و در مسئولیت‌های مشترک‌شان در قبال فرزندان، باید جایگاهی برابر داشته باشند، بر حق است که نام مادر هم در اوراق اداری آورده شود و این‌گونه نباشد که در مقابل کلمه «فرزند:» فقط نام پدر آورده شود. این موضوع از باب فرهنگ‌سازی و احترام و برابری می‌تواند در آینده نیز تیجه خوبی داشته باشد.

اگر این درج نام اجباری شود، یک زن در جایگاه مادری حس نادیده‌گرفته‌ شدن و این حس را که تنها تا زمان زایمان مهم بوده است و بعد از آن بچه فرزند پدر محسوب می‌شود، تجربه نمی‌کند.

درج اسم مادر روی اوراق اداری، از منظر برابری و احترام خوب است؛ اما واقعا هیچ تأثیری بر حقوق مادر ندارد. چرا که مادران خواسته ها و مشکلات بسیار بزرگتری دارند، مثلا عدم صدور یا پروسه بسیار سخت صدور شناسنامه برای فرزند حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی، از موضوعات بسیار مهمی است که مادران بلوچ با آن دست و پنجه نرم می کنند.

سالهاست که زنان ایرانی با مردان تابعه کشورهای دیگر با یکدیگر ازدواج می کنند و رژیم جمهوری اسلامی ایران، به کودکان آنان شناسنامه نمی دهد و همین امر موجب به پیدایش نسل عظیمی از کودکان بی هویت و بازمانده از تحصیل گردیده است.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا