گزارش دیده‌بان حقوق بشر در خصوص تجاوز جنسی، آزار جنسی و شکنجه در استان بلوچستان و سیستان

گزارش دیده‌بان حقوق بشر در خصوص تجاوز جنسی، آزار جنسی و شکنجه در استان بلوچستان و سیستان

برمش/ به گزارش دیده‌بان حقوق بشر نیروهای امنیتی ایران همزمان با سرکوب اعتراضات گسترده در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ (پس از خیزش ژینا و اعتراضات زن، زندگی، آزادی)، بازداشت‌شدگان را شکنجه و به آنها تجاوز جنسی می‌کردند.

دیده‌بان حقوق بشر مهار، بستن چشم‌ها و شکنجه معترضان در بازداشت به‌دست نیروهای امنیتی دولتی را مستند کرده است. مقامات امنیتی یک زن بلوچ را که شاهد تجاوز به حداقل دو زن دیگر در بازداشتگاهی در بلوچستان و سیستان در اکتبر ۲۰۲۲ بود، مورد ضرب و شتم و تجاوز جنسی قرار دادند و زنان را با ترومای روحی و جسمی رها کردند.

یک دانشجوی دانشگاه بلوچستان که مانند برخی دیگر از مصاحبه‌شده‌ها خواست نامش را فاش نکند، به دیده‌بان حقوق بشر گفت که در اکتبر ۲۰۲۲، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی او را به همراه تقریباً ۲۰ زن دیگر دستگیر کردند. نیروها در حین دستگیری تمام زنان را چنان ضرب و شتم کردند که یک زن از هوش رفت.
آنها زنان را با چشمان بسته، دست‌بند زدند، سپس آنها را در یک ون سوار کردند و به مکان نامعلومی بردند. این زن مکانی را که به آن منتقل شدند اتاقی کوچک با سقفی کوتاه توصیف کرد. نیروهای امنیتی آنها را به گروه‌های سه نفره در سلول‌های جداگانه تقسیم کردند.
نیروهای امنیتی این زنان را بیش از یک ماه در بازداشت نگه داشتند و در آن مدت به زنان شکنجه و خشونت جنسی اعمال کردند، برای نمونه، به اندام تناسلی زنان لگد می‌زدند تا از آنها اعترافات دروغین بگیرند مبنی بر اینکه آنها با گروه‌های سیاسی در ارتباط بوده‌اند. زنی که با او مصاحبه شده بود گفت که نیروهای امنیتی برگه‌هایی را با سربرگ سپاه پاسداران برای نوشتن و امضای اعترافات به او دادند؛
وقتی به بازجو گفتم من به هیچ حزب سیاسی وابسته نیستم و دیگر در تظاهرات شرکت نخواهم کرد، گفت، نه، تو همکاری نمی‌کنی و من باید با تو طور دیگری برخورد کنم. سپس دو نفر را صدا زد و گفت «این فاحشه دوست دارد پاره شود». آنها لباس‌هایم را پاره کردند و وحشیانه به من تجاوز کردند. از هوش رفتم و وقتی آب روی سرم ریختند به هوش آمدم و دیدم تمام بدنم غرق خون است.
چشمانش را بستند و به سلول بردند و هم سلولی‌هایش به او گفتند که همین اتفاق برای آنها افتاده است. او گفت که می‌توانست ببیند که آنها نیز به شدت آسیب دیده و ترسیده بودند. آنها در بازداشت به یکدیگر گفتند که اگر زنده بیرون بیایند خود را خواهند کشت.
او گفت که در طول حدود ۵۰ روز بازداشتش سه بار مورد تجاوز جنسی قرار گرفت، بیشتر در روزهای اول دستگیری. هیچ دارو یا لوازم بهداشتی به او داده نشد؛
آنها حتی یک دستمال کاغذی به ما ندادند، چه برسد به کمک‌های پزشکی. هر شب فقط یک قرص به ما می‌دادند… نمی‌دانستم چیست، شاید نوعی قرص آرام‌بخش یا خواب‌آور. آنها ما را وادار می‌کردند که قرص را بخوریم و تا زمانی که آن را نمی‌بلعیدیم از سلول خارج نمی‌شدند.
او مجبور شد ده‌ها صفحه اعترافات را بدون هیچ سوالی امضا کند. آنها او را به «تخریب اموال عمومی» و «برهم زدن امنیت ملی» متهم کردند.
او با اتهامات «اخلال در نظم عمومی»، «توهین به مقدسات» و «تخریب اموال عمومی» روبه‌رو شد. این زن گفت پس از آزادی، کلیه‌ها و رحمش عفونت کرده بود و دو مرتبه تحت عمل جراحی قرار گرفت.
یکی دیگر از افراد مصاحبه شده گفت که یکی از بستگان او که یک زن بلوچ بیست و چند ساله است، در اکتبر ۲۰۲۲ در استان بلوچستان و سیستان هنگام شرکت در یک تظاهرات کوچک توسط نیروهای سپاه پاسداران دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفت. نیروهای امنیتی پس از چهار روز محل بازداشت این زندانی را به خانواده او اطلاع دادند و او تنها پس از ۹ روز اجازه یافت خودش با آنها تماس بگیرد. او تقریباً یک ماه در بازداشت بود و با اتهامات «توهین به مقدسات» و «همکاری با گروه‌های مخالف» روبه‌رو بود و پس از آن به قید وثیقه آزاد شد.
این عضو خانواده گفت که به این زن در بازداشت دو بار تجاوز جنسی کردند و پس از آزادی در وضعیت جسمی و روحی بسیار بدی قرار داشت و اقدام به خودکشی کرد. او به سرعت به بیمارستان منتقل شد و در آنجا تحت درمان قرار گرفت. این زن به بستگان خود گفت که نزدیک به ۲۰ زن ۲۰ تا ۲۶ ساله دیگر با او بازداشت شده بودند و او می‌دانست که دو زن دیگر نیز مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته بودند.

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا