خشونت جنسی علیه زنان در فضای مجازی در نبود قوانین و زیرسایه قوانین مردسالانه

خشونت جنسی علیه زنان در فضای مجازی در نبود قوانین و زیرسایه قوانین مردسالانه

برمش/ اینترنت مهمترین شاخصه عصر ارتباطات و زمینه ساز گسترش ارتباطات از طریق توسعه شبکه های مجازی است، اما از طرف دیگر توسعه شبکه های مجازی، نوع دیگری از خشونت و آزار جنسی را علیه زنان و نوجوانان فراهم کرده است؛ مزاحمت و خشونت جنسی سایبری، تبعیض سایبری، زورگویی سایبری از این نوع هستند.

خشونت سایبری به مسائل و مشکلات بزرگ اجتماعی و همچنین به مسائل زنان گره خورده است. افرادی که مورد خشونت جنسی آنلاین قرار می‌گیرند با انواع احساسات منفی نظیرخشم، ترس، اضطراب، افسردگی و اندوه مواجه‌اند که برحسب میزان بروز ممکن است به انواع بیماری‌های روانی یا حتی خودکشی منجر شود. در میان این قربانیان، براساس مطالعات آماری که درباره‌ی محیط دیجیتال صورت گرفته، شمار زنان و کودکان، همچون فضای آفلاین، بیشتر است.

آمار دقیقی در دسترس نیست که چه تعداد از زنان در فضای اینترنت با خشونت و تهدید و آزار مواجه‌اند یا چنین تجربه‌ای گریبان‌گیر آن‌ها نیز شده است. در بسیاری از موارد، آزار و تهدید و خشونت دور از چشم دیگران، در پیغام و ایمیل ادامه می‌یابد و زنان این‌جا نیز به دلایل متعدد، بیشتر راه سکوت و تحمل و زندگی در سایه‌ هراس تهدید را ادامه می‌دهند.

اما همان‌طور که در جامعه و فرهنگ کشورهای توسعه ‌نیافته که زنان را فرودست می‌دانند تقصیر و گناه این نوع آزارها برعهده‌ی زنان گذاشته می‌شود در فضای مجازی نیز موارد بسیاری دیده شده که در صورت افشای این مسایل٬ باز هم زنان مقصر شناخته می‌شوند. یکی از جنجالی‌ترین نمونه‌ها در سال جاری هنگامی اتفاق افتاد که مینا خانی٬ رقصنده ساکن آلمان متن چت خصوصی خود را با مردی که او را مورد آزارجنسی جنسیتی قرار داده بود٬ منتشر کرد.

نبود قوانین مشخص، فرهنگ مردسالارانه، تبعیض گسترده علیه زنان و تعویض جایگاه قربانی با جانی، از عواملی است که زنان حمایت کافی را جهت پیگیری اینگونه آزارها و مزاحمت ها ندارند و به ناچار مجبور به سکوت در برخورد با خشونت های جنسی آنلاین هستند.

گفتنی است برای نخستین بار بر مبنای قانون جدیدی در انگلستان، یک مرد به دلیل ارسال عکس آلت جنسی خود به مجازات زندان محکوم شده است.

(فیلم از دویچه وله فارسی)

#برمش_صدای_زنان_بلوچستان

تلاش برای دستیابی به برابری جنسیتی و رفع هر گونه تبعیض و پیشبرد فعالیتها بر بنیاد حقوق بشر سازمان ملل میتوانید از طریق لینک های زیر با بِرَمْش همراه باشید:

وبسایت برمش :
www.Bramsh.org
Instagram:
https://www.instagram.com/bramsh_org
Telegram:
https://t.me/bramshbalochistan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا